RAZGOVORI O PREDSTAVI – “SAN LJETNJE NOĆI”

“U dvoranstvu ga sada drži svome,
A ljubomorni Oberon bi htio,
Da njemu bude pratnja dječak mio,
Al nipošto ga ona predat neće,
Već mazi ga i na njeg sipa cveće.”

(Viljem Šekspir: San ljetnje noći)

Prvog dana Festivala, odmah nakon izložbe akademskog slikara Mehmeda Meše Suljevića, i nakon samog otvaranja tokom kojeg se publici obratio predsjednik Opštine Bijelo Polje, Petar Smolović, odigrana je predstava “San ljetnje noći” u izvođenju JU Centra za kulturu Pljevlja, po drami Viljema Šekspira, u režiji Jovana Ljubenovića.

Pored voditelja razgovora Vanje Kovačevića, u razgovoru je učestvovao dio glumačke ekipe, kao i direktor Centra za kulturu Pljevlja, Nebojša Rubežić.

Centar za kulturu Pljevlja se na Festivalu dramskih amatera Crne Gore ponovo predstavio nakon četrdeset godina, što je značajno kako za pozorišnu umjetnost u Pljevljima, tako i za sam Festival dramskih amatera.

Razgovor je počeo suštinskim pitanjem, o motivima nastanka predstave i izboru veoma zahtjevnog dramskog teksta, kakvi su zapravo svi Šekspirovi.

Da se radi Šekspirova drama je ideja samog reditelja, Jovana Ljubenovića. Zbog velike zainteresovanosti mladih ljudi da igraju na “daskama koje život znače”, a sa druge strane namjere i želje da svi zainteresovani budu uključeni kao akteri, dobro je došao dramski tekst koji angažuje veliki broj glumaca. Iako se veličini Viljema Šekspira prišlo sa oprezom, čak i blagom skepsom i strahom, svi su bili spremni da ozbiljno rade i vjerovali da će sve ispasti kako treba. Glumci su saglasni oko toga da su odradili dobar posao, te su zadovoljni rezultatom.

Lik Puka, ili kako je u predstavi predstavljen – Đavolka je svakako skrenuo pažnju na sebe i bio veoma zanimljiv, a koliko je bio zanimljiv za igranje? Pitao je Vanja Kovačević mladog glumca Uglješu Čolovića.

Uloga Đavolka je bila veoma izazovna i zanimljiva za rad. Izvlačio sam iz sebe nešto što nijesam znao da posjedujem, najčešće sam tih i povučen, dok je lik koji igram totalna suprotnost tome. Zapravo, uloga Đavolka na početku i nije bila meni namijenjena, ali nakon što sam bio na ivici da odustanem od svega, dobio sam ulogu koju sam želio i sve je ispalo odlično, zaključio je Uglješa Čolović.

Melodramska struktura teksta se krije barem ispod tri sloja i razvija se u četiri rukavca, u jednom od tih parova učestvuje i lik Tizbe, kako je bilo igrati taj lik? Pitao je Vanja Kovačević glumca Branislava Đurovića.

Pošto živimo u malom gradu kao što su Pljevlja u početku mi je bilo bitno to kako će publika reagovati na moju ulogu, kako će je protumačiti… U jednom trenutku sam čak razmišljao da napustim ansambl, ali sam se kasnije izborio sa tim osjećajem i nastavio da radim, kazao je Đurović.

Zatim je riječ uzeo glumac i član žirija, Omar Bajramspahić, koji je pohvalio rad Centra za kulturu Pljevlja. Nakon toga je iz ličnog iskustva ukazao na ozbiljnost kojom se mora pristupiti Šekspirovim dramama, pogotovo jeziku i stihu koji ne smiju ostati na recitaciji. “Značajno bi bilo angažovati lektora koji bi radio sa glumcima, jer svaka riječ i svako slovo mora biti artikulisano, kako ne bi ostalo dosadno, i kako bi zapravo bilo u radnji i službi same predstave. Suština je u razumijevanju teksta, jer kada glumac istinski razumije tekst koji govori, sve ostalo dođe i bude bolje”, kazao je Bajramspahić.

Nebojša Rubežić je istakao da u Pljevljima postoji dramski studio i volja da se ozbiljno radi u pozorištu, ali je uvijek nedostajala institucionalna podrška, te je zbog toga izostajalo učešće na festivalima, kao i bolji uslovi rada. Centar za kulturu Pljevlja je sada sebi zadao zadatak da oformi amaterski ansambl, te da pozorište u Pljevljima zaživi kao što živi i u mnogim gradovima Crne Gore. Rubežić je istakao zahvalnost i ozbiljnim rediteljima i glumcima koji su pomagali i doprinosili u napredovanju pozorišnog stvaralaštva u Pljevljima. “Takođe, postoji problem odlaska mladih ljudi nakon završene srednje škole. Pored svega, naš san je uspio da zaživi i u Pljevljima imamo amaterski ansambl”, zaključio je direktor centra za kulturu Pljevlja, Nebojša Rubežić.

Nakon iskazanih utisaka i iznijetih svajeta i komentra od strane predsjednice žirija, dramaturškinje i pjesnikinje Jovane Bojović i glumca bjelopoljskog pozorišta Izeta Mulabegovića, razgovor je završen najavom drugog festivalskog dana.